مشاوره تلفنی
0910 846 0910

علت زمین خوردن سالمندان و نکاتی برای پیشگیری از آن

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای سالمندان اتفاق بیفتد، زمین خوردن ناگهانی در آن ها می باشد که چالش های زیادی را برای اطرافیان آن ها به وجود می آورد. همانطور که می دانید در هر سنی ممکن است افراد به دلایل مختلف زمین بخورند، اما این موضوع در سالمندان بیشتر از مابقی افراد است. همچنین توجه داشته باشید سالمندانی که بیماری های مزمن دارند بیشتر در معرض این اتفاق هستند.
زمین خوردن سالمند
 همانگونه که می دانید زمین خوردن در اکثر مواقع ممکن است مشکلات جدی را برای سالمندان به وجود نیاورد، اما احتمال ۱۰ درصد ممکن است این اتفاق با شکستگی استخوان ها همراه باشد. به همین خاطر باید همواره به پیشگیری از زمین خوردن سالمندان بپردازید. اگر می خواهید با اقدامات مناسب در هنگام زمین خوردن برای افراد مسن آشنا شوید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسیتان قرار دهید.

به هنگام زمین خوردن چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر سالمند شما به هر دلیلی زمین خورد در اولین مرحله باید آرامش خودتان را حفظ کنید. چرا که اگر دچار دستپاچگی شوید ممکن است سالمند دچار استرس شود و مشکلات جدی تری برایش به وجود آید. پس از آن به هیچ عنوان سالمند را از محلی که زمین خورده است به محل دیگری منتقل نکنید و سریعاً با اورژانس محل سکونتتان تماس حاصل فرمایید. تا زمانی که آمبولانس به محل مد نظر شما برسند می توانید با استفاده از پتو و روپوش بدن سالمند را گرم نگه دارید.

 به هنگام زمین خوردن چه اقداماتی انجام دهیم؟

دلایل زمین خوردن سالمند

همانطور که تا به الان متوجه شده اید هرچه سن بانوان و آقایان افزایش می یابد ناتوانی های جسمی آن ها بیشتر می شود و ممکن است بیش از قبل معرض زمین خوردن باشند. از مهم ترین دلایل زمین خوردن سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشکلات تعادلی و ضعف عضلانی
اولین موضوعی که باعث می شود سالمندان در معرض زمین خوردن قرار بگیرند مشکلات تعادلی و ضعف عضلانی در آن ها است. با افزایش سن میزان توده عضلانی در بدن کاهش می یابد و این موضوع سبب می گردد فرد نتواند تعادل خود را در موقعیت های مختلف حفظ کند و در نهایت زمین می خورد. برای برطرف کردن این مشکل به شما توصیه می کنیم تا در رژیم غذایی سالمندان از منابع پروتئین گیاهی و حیوانی استفاده نمایید تا کمتر از قبل توده های عضلانی تحلیل بروند.
دلایل زمین خوردن سالمند
از دست دادن بینایی
یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث زمین خوردن سالمندان شود از دست دادن بینایی است. قطعا شما هم در اطرافیان خود سالمندانی را دیده اید که حس بینایی شان را از دست داده اند. این موضوع باعث می شود تا نتوانند مقابل خود را با دقت بررسی کنند و در نهایت در معرض زمین خوردن قرار می گیرند و در بسیاری از مواقع ار شکستگی استخوان ها و مفاصل می شوند.
از دست دادن هوشیاری
یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بیماری های مختلف می توانند باعث از دست دادن هوشیاری در سالمندان شوند. در این مواقع سالمند دچار سرگیجه و از دست دادن هوشیاری شده و در معرض زمین خوردن قرار می گیرد.

روش های پیشگیری از زمین خوردن سالمند

اگر روش های پیشگیری از زمین خوردن سالمندان را مورد توجهتان قرار دهید قطعاً می توانید تا حد بسیار زیادی از این مشکل جلوگیری نمایید. از مهم ترین روش های پیشگیری از زمین خوردن سالمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استفاده از تشک های ضد لغزش در حمام
یکی از مکان هایی که معمولاً سالمندها در آن در معرض زمین خوردن قرار می گیرند در حمام می باشد. چرا که در این محل زمین بسیار لغزنده است و سالمندان قادر به حفظ کردن تعادلشان نیستند. به همین خاطر پیشنهاد می شود تا به هنگام حمام کردن سالمندان از تشک های ضد لغزش در حمام استفاده نمایید و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.
پاک کردن رطوبت کف دستشویی
از دیگر روش هایی که می توانید با بهره مندی از آن به پیشگیری از زمین خوردن سالمند بپردازید پاک کردن رطوبت کف دستشویی می باشد. هنگامی که این اقدام را انجام می دهید میزان لغزندگی در دستشویی کمتر می شود و سالمند دچار زمین خوردن نخواهد شد. به شما پیشنهاد می دهیم تا حتماً این مورد را حائز اهمیت خود قرار دهید و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری نمایید.
از بین بردن بی نظمی در منزل
در بسیاری از مواقع دیده می شود که بی نظمی های زیادی در منزل وجود دارد که این موضوع باعث می شود سالمند قادر به کنترل تعادل خود نباشد و زمین بخورد. به همین خاطر پیشنهاد می شود تا همواره به برطرف کردن بی نظمی های موجود در منزل خود بپردازید و سلامت سالمند خود را تضمین نمایید.
کمک و پشتیبانی
همانطور که می دانید با افزایش سن غرور کاذب در افراد بالاتر می رود و ممکن است سالمند برای انجام کارهای روزمره خود از دیگران کمکی نخواهد. اما باید بدانید که اکثر کارها برای سالمندان دشوار و طاقت فرسا است. به همین خاطر توصیه می کنیم تا همواره به کمک و پشتیبانی از آن ها بپردازید و از بروز مشکلاتی همچون زمین خوردند جلوگیری نمایید.
انجام تمرینات ورزشی
دقت داشته باشید که تمرینات ورزشی متعددی وجود دارد که می تواند برای تقویت قدرت و تعادل بدن در سالمندان مفید باشد. شما می توانید با کمک یک مربی ورزشی سالمند خود را برای انجام تمرینات ورزشی آماده کنید و نتایج فوق العاده و شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
ورزش سالمندان
سخن پایانی
همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید زمین خوردن یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از مواقع اتفاقی و غیرقابل پیش بینی می باشد. اما اگر یک سری از روش های پیشگیری را مورد توجه خود قرار دهید می توانید این مشکل را در سالمندان به حداقل برساند. به همین خاطر در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را با صفر تا صد روش های پیشگیری از زمین خوردن در سالمند آشنا کنید. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کنید.
دسترسی سریع
اطلاعات تماس با ما
آدرس: تهران، خیابان اندرزگو (لواسانی)، خیابان شهید مجید نعمتی، کوی ارشادی، بن بست مینو ، پلاک ۱۷ 
کد پستی: 1935955114
موبایل :  0910 846 0910
تلفن تماس : 021. 2100 2000

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خانه سالمندان همدل می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح